PRACOVIŠTĚ ORTOPTIKY

Pracoviště ortoptiky poskytuje pleopticko - ortoptickou léčvu na doporučení očního lékaře - specialisty strabologa s funkční licencí F20, který se zabývá léčbou dětských zrakových vad, tupozrakostí / amblyopií, šilháním a poruchami prostorových funkcí. V úzké spolupráci lékaře s ortoptistou je prováděna komplexní léčba k co nejefektivnějšímu léčebného výsledku. Léčba je prováděna na specializovaných přístrojích určených časových turnusech. Spolupráce rodičů a dodržování další léčby je nezbytností.

JAK PROBÍHÁ ORTOPTICKÉ CVIČENÍ

Ortoptické cvičení provádíme u dětí s jejich vlastní korekcí a za důkladného dozoru ortoptistky. Dítě cvičí na přístrojích, které jsou založeny na disociaci, tj. rozdělení obrazů obou očí. Každému oku je tak předložen trochu jiný obrázek. Přístroje a zařízení, na kterých se ortoptická cvičení provádějí, jsou například troposkop (také synoptofor nebo amblyoskop), cheiroskop, zrcadlový stereoskop, Rémyho separátor nebo mřížka na čtení.

Nejčastěji používaný ortoptický přístroj je synoptofor. Skládá se ze dvou oddělených kovových tubusů, do kterých se vkládají obrázky, ty dítě musí spojit. Synoptofor / Troposkop využíváme k terapii (ortoptické cvičení), ale i k diagnostickému zjištění stupně odchylky při šilhání nebo ke kontrole stupně binokulárního vidění. Terapie se provádí nácvikem superpozice, fúze a stereopse.

Dalším přístrojem, který využíváme pro ortoptická cvičení, je cheiroskop (obr. 2). Do přístroje se z boku vkládají obrázky a na vodorovnou podložku se obkreslují. Výhodou tohoto přístroje je, že se dá použít u praváků i leváků – předlohu můžeme dávat na libovolnou stranu. Disociace obrázků obou očí docílíme pomocí šikmého zrcadla. Přes toto zrcadlo se zobrazuje jednoduchý obrázek, který dítě následně vidí na vodorovné podložce. Úkolem dítěte je obrázek obkreslit, k tomu musí použít obou očí současně. U dětí, které ještě neumí kreslit, provádíme na cheiroskopu tzv. lov, a to tak, že po svislé podložce posunuje ortoptistka například motýla a dítě má za úkol tohoto motýla na vodorovné podložce chytat do síťky.

Na podobném principu jako cheiroskop pracuje i zrcadlový stereoskop. Jedná se o dvoudílnou podložku. Mezi oběma očima je přepážka. Zrcadlo, umístěné na jedné straně přepážky, umožní dítěti spojit obrázky z obou polovin podložky.

Přístroj složený z neprůhledné přepážky nazýváme Rémyho separátor. Přepážka odděluje zorná pole obou očí. Jedním koncem se přístroj přiloží k nosu. Druhý konec lišty je ve vzdálenosti 30 cm, kde jsou dva otvory obsahující dvojici průhledných, ale odlišných obrázků (kolo a kříž). Dítě má při pohledu do dálky oba obrázky spojit (kříž v kole).

K upevňování jednoduchého binokulárního vidění můžeme použít mřížku na čtení. Mřížku umístíme mezi čtený text a oči. Dítě s dobrým jednoduchého binokulárního čte bez problémů, naproti tomu dítěti s poruchou jednoduchého binokulárního se část písmen textu ztrácí. Překážka ruší jednoduchého binokulárního tím více, čím je k textu blíže.

oční ordinace - MUDr. Olga Látalová

Zrakový terapeut Olomouc

Optika Olomouc

logo centrum olomouc